DOI:
10.18413/2408-9338-2016-2-1-7-11
The article provides a critical analysis of the emerging problems of modernization of
the system of higher education. We consider a client-oriented approach system of higher
professional education method for diagnosis, management, and development of educational institutions, as well as to enhance its competitiveness.
Number of views: 5911 (view statistics)
Количество скачиваний: 8972
All journals
Send article
Research result. Sociology and Management is included in the scientific database of the RINTs (license agreement No. 765-12/2014 dated 08.12.2014).
Журнал включен в перечень рецензируемых научных изданий, рекомендуемых ВАК
Данная статья посвящена рассмотрению проблем высшего профессионального образования, а также рассмотрению клиентоориентированного подхода как основного ресурса, обеспечивающего прибыльность, эффективность и конкурентоспособность системы образования.
Статью можно считать актуальной поскольку выделенные автором проблемы высшего профессионального образования действительно существуют и требуют какого-либо разрешения. Немаловажным является и вопрос перехода к двухуровневой системе обучения, который также затронут в статье. Переход к бакалавриату и магистратуре вызывает немало вопросов, споров и дискуссий как среди работодателей, так и выпускников учебных заведений.
В рамках рассмотрения клиентоориентированного подхода автор предлагает достаточно интересную классификацию клиентов, выделяя среди них внутренних и внешних.
В целом статья может стать полезной при детальном рассмотрении проблем системы образования конкретного учреждения. Однако, хотелось бы знать что может предложить автор по модернизации обозначенной системы.
1. Guley I.A. Management of Organizational Culture in Higher Education. Manager. Yekaterinburg. №1. 2013. Pp. 68-76.
2. Guskova E.A., Shavyrina I.V. The Intellectual Potential of Modern University System as a Phenomenon. Bulletin of the Belgorod State Technological University V.G. Shukhov. 2015. №1. Pp. 227-231.
3. Danakin N.S., Shytenko A.I. Educational Innovation as a Factor in Increasing the Competitiveness of Modern High School. European Social Science Journal. 2015. №4. Pp. 114-118.
4. Delyagin M. Drive of Humanity. Globalization and the Global Crisis. M Moscow: Veche. 2008. 528 p.
5. Ivanov S.Y. The Main Trends and Prospects of Higher Education in RUSSIA. Almamater. 2009. №2.
Pp. 5-9.
6. Kulikova O.V., Tselyutina T.V. Prospects of Development of Internationalization of Higher Education. Basic Research. 2015. №7-3. Pp. 610-614.
7. Shavyrina I.V. Corporate Newspaper of the University as an Effective Marketing Tool of Educational Services. Scientific Almanac. 2015. №9 (11). Pp. 1580-1582.
8. Avilova. Z.N., Gulei I.A., Shavyrina I.V. Formation of the Customer-Centric Organizational Culture of the University as a Factor of Effective Social and Economic Development of the Region. Mediterranean Journal of Social Sciences. June 2015, Vol. 6. №3.
Pр. 207-216.