CLIENT-ORIENTED ORGANIZATIONAL CULTURE OF THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION AS A MECHANISM OF EFFECTIVE SOCIAL RELATIONS OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM AND THE REGIONAL LABOR MARKET
One of the most important vectors of development of higher education is to actualize the sociocultural trajectories of University management. The formation and development of organizational culture as an effective component contributes to corporate Perevoznaya participants in the educational process (clients of the organizational culture of the University) values and mission of the organization, establishing its uniqueness and individuality. In article the analysis of formation and implementation of customer-oriented organizational culture of the University in terms of socio-economic development of the region. The results of development and inclusion, organizational culture in the socio-cultural environment of universities in different regions. The results of the research, the specifics of organizational culture in the framework of the modernization of social Institute of education. Consideration of questions of formation and development of organizational culture according to the territorial jurisdiction of the University and regional peculiarities of the subject, allowed to identify certain trajectories, which determine the specificity of functioning of the University, its orientation, socio-economic platform of the University. The main condition for the formation of klientoorientirovannoj organizational culture of the University is to implement the philosophy of customer focus in all structures of the University.
Статья посвящена анализу исследований нескольких вузов России на предмет организационной культуры. Любая организация должна иметь четко поставленные цели, соответствующие ее ресурсам и возможностям, а на основании последних формулируются основные задачи, решаемые для достижения этих целей. Поэтому каждая организация нуждается в развитой организационной культуре, которая обеспечит качество деятельности.Нельзя не согласиться с мнением автора о том, что организационная культура воздействует на каждого студента во время его адаптации, социализации, психологического роста и обучения в вузе. Вместе с тем, обращаясь к результатам исследований, можно заметить, что студенты минимально включены в организационные культуры вузов. Такие результаты могут привести к выводу о том, что организационная культура в вузах существует, но слабо внедряется в коллектив.Вместе с тем вопросы организации деятельности каждого современного российского предприятия, его высокой корпоративной культуры имеют особую значимость для современного общества, потому что задачи управления внутренними процессами компании становятся все более и более сложными, повышается социальная ответственность каждого сотрудника и студента. В связи с этим в обеспечении оптимально необходимого уровня корпоративной культуры повышается значимость таких внутриличностных качеств, как сознательность, дисциплинированность и ответственность, связанные с личной культурой, четким представлением каждого о конвергенции своей жизненной позиции и корпоративной цели, уверенности в пользе конечного ее результата.
1. Antopolskaya T. The organizational culture of the university in the theory of social representations of students and learning technologies. Alma mater: Journal of Higher School. 2005. № 7. Pp. 3-9. Russian.
2. Belyaeva M.I. The corporate culture of the university as a resource for organizational development. Alma mater: Journal of Higher School. 2011. № 4. Pp. 45-48. Russian.
3. Guley I.A., Shavyrina I.V. The socio-cultural model of development of organizational culture of the university in terms of increased competition, graduate. Management in Russia and abroad. 2015. № 5. Pp. 91-96. Russian.
4. Guley I.A. Customer-oriented approach to the formation of the organizational culture at the university. Bulletin of the Cherepovets State University. Cherepovets. 2012. Vol. 2, № 4(43). Pp. 113-115. Russian.
5. Kosharnaya G.B, Rozhkova L.V. Modernization of values of modern student youth. Social and humanitarian knowledge. 2011. № 6. Pp. 91-103. Russian.
6. Neretina E.A., Solovyev T.G. Background forming customer-oriented approach to managing relationships with customers Higher Education Educational Services. Proceedings of the higher educational institutions.Volga region. 2001. № 2. Pp. 161-170. Russian.
7. Shavyrina I.V., Demenenko I.A. Conceptualization of the client-oriented approach in the management of higher education. Research Result. Sociology and management. 2016. Vol. 2. №. 1 (7). Pp. 3-6. Russian.
8. Shapovalova I.S. Analysis of social objects by means of the concept of the three subsystems of the organizational culture. Bulletin of Belgorod University of Cooperation, Economics and Law. 2006. № 5. Pp. 301-306. Russian.
9. Shapovalova I.S. Sociogenetic modeling of organizational culture: Dis. of Sociology Sciences. Belgorod. Russian.
10. Habermas J. The theory of communication action. Vol.1. Reason and rationalization of society. Boston: Beacon Press. 1984.
11. Hammer M., Ciampi J. Reinzhinring Corporation: The Manifesto of the revolution in business. St. Petersburg: Publishing, St. Petersburg University, 1997.
12. Kalugin V.A., Pogarskaya O.S., Malikhina I.O. The principles and methods of the appraisal of commercialization projects of the universities innovations. World applied sciences journal. 2013. Vol. 25, № 1. Pp. 97-105.
13. Avilova Z.N., Gulei I.A., Shavyrina I.V. Formation of the Customer-Centric Organizational Culture of the University as a Factor of Effective Social and Economic Development of the Region. MediterraneanJournalofSocialSciences. 2015. Vol 6, № 3. Pp. 207-216.